W najnowszej odsłonie IKEA ART EVENT sztuka opuszcza hermetyczną przestrzeń muzeów oraz galerii i przybiera postać… dywanów. Każdy z nich powstał we współpracy z czołowym przedstawicielem świata sztuki, grafiki i designu. Wśród propozycji znalazł się także projekt polskiego grafika – Filipa Pągowskiego. Krótkoterminowa kolekcja IKEA ART EVENT 2019 będzie dostępna wyłącznie
w sprzedaży internetowej już na początku maja br. Warto sprawdzać stronę IKEA.pl, by mieć pod stopami w swoim domu coś absolutnie wyjątkowego!
Już po raz piąty IKEA udowadnia, że miejscem sztuki może być każdy dom. Tegoroczna odsłona limitowanej kolekcji ART EVENT jest kontynuacją rozpoczętej w 2014 roku misji marki, której celem jest udostępnienie sztuki wielu ludziom. IKEA zależy na tym, by różnorodność ekspresji i stylów przekładała się na lepsze codzienne życie – dla każdego, kto kocha szeroko pojętą twórczość artystyczną. Dlatego podobnie jak w przypadku poprzednich edycji ART EVENT, do współpracy zaproszono najbardziej cenionych artystów z całego świata. Stworzyli oni serię ośmiu niepowtarzalnych dywanów łączących sztukę gobelinu, awangardową modę, kulturę uliczną i nowoczesny design. Wszystkie zostały wykonane z wełny lub innych naturalnych materiałów. Tylko jeden dywan został wyprodukowany maszynowo, pozostałe zostały utkane ręcznie przez rzemieślników
w Indiach i Egipcie, którzy wcielili w życie wizje artystów. W ten sposób zrodziła się kolekcja, w której sztuka staje się częścią naszego codziennego życia.
Sztuka powinna być czymś dostępnym, również pod względem ceny, dla wielu ludzi na całym świecie. Tworzymy kolekcję sztuki IKEA dlatego, że wierzymy w jej demokratyczność. Niektórzy uważają, że pojęcie sztuki zarezerwowane jest dla obrazów lub rzeźby. Ale dlaczego nie miałoby to dotyczyć dywanów? – mówi Henrik Most, kierownik artystyczny projektu IKEA ART EVENT.
W przeszłości dość często były one postrzegane niczym dzieła sztuki – IKEA ART EVENT 2019 chce ponownie ożywić i odświeżyć tę ideę. Każdy z projektów łączy w sobie codzienną funkcjonalność, kunszt rzemieślniczy i nieposkromioną ekspresję. Projekt Virgila Abloha, założyciela modowej marki Off-White, prezentuje ironiczne podejście do apodyktycznych rodziców, którzy chcą chronić meble przed zniszczeniem niemal za wszelką cenę. Umieszczony na nim cytat „KEEP OFF” („NIE DEPTAĆ”) oraz służący mu za tło klasyczny motyw stawiają na głowie wyobrażenie o tradycyjnym perskim dywanie. Z kolei dla duetu CHIAOZZA inspiracją do stworzenia podłogowego dzieła sztuki były sceny rozgrywające się wiosną na pustyniach amerykańskiego Południowego Zachodu. Zdobią go kolorowe motywy, zawijasy, fantazyjne esy-floresy oraz zabawne kropki. Za pomocą dywanu Craiga Greena można w ułamku sekundy przenieść się do lepszego miejsca – artystę interesowało stworzenie portalu lub drzwi, które pozwolą choć na moment uciec od rzeczywistości. Wielkie koty stworzyła zaś japońska artystka Misaki Kawai – wzrok przyciągają niesamowite kolory! Z koncepcją zwierzęcego dywanu flirtował także francuski artysta SupaKitch. Tym, którzy chcą poznać, co oznacza francuskie powiedzenie „szczęśliwy jak ryba w wodzie”, spodoba się minimalistyczny projekt Seulgi Lee, koreańsko-francuskiej artystki, a zainteresowanych odkryciem wzajemnych połączeń w świecie dywan Noah’ego Lyona. Wśród projektantów znalazł się także reprezentant z Polski – Filip Pągowski. Jego energetyczne projekty zapadają w pamięć dzięki wyrazistym kształtom i niezwykłej witalności.
Inspiracją dla projektu była idea tkania, a wzór odzwierciedla mechanikę używania przędzy podczas tkania dywanu. Abstrakcyjny rytm niekończącego się wzoru zbudowanego na tej samej siatce daje efekt czarującej, wykonanej ręcznie niedoskonałości – mówi urodzony
w Polsce artysta-grafik.
Bliżej poznać projektantów oraz dowiedzieć się więcej o kolekcji można poprzez profil na Instagramie @IKEA_ Art_Event_2019.
Krótkoterminowa, limitowana kolekcja ART EVENT 2019 trafi do sprzedaży na początku maja br. Będzie dostępna wyłącznie w sprzedaży on-line na stronie IKEA.pl. Szczegóły na jej temat znajdują się w ilustrowanych materiałach prasowych IKEA.
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.
Grupa Ingka w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów oraz siedem innych stacjonarnych punktów spotkań
z klientem, m.in. Centrum IKEA dla Firm, Punkty Odbioru Zamówień. Poprzez Ingka Centres Polska zarządza pięcioma centrami handlowymi. Zlokalizowane w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatruje 23 sklepy IKEA w Europie Środkowej i wschodniej. Do Grupy Ingka w Polsce należy również sześć farm wiatrowych, które zapewniają jej niezależność energetyczną.
W roku finansowym 2018 prawie 29 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA, a strona IKEA.pl odnotowała ponad 97 mln wizyt.
*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 367 sklepami w 30 krajach i zatrudnia 158 500 pracowników. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.
Źródło: Ikea